Skulle du klara av att ta laotiskt körkort?


Så kom den. Dagen då vi behövde förnya våra motorcykelkörkort. För två år sedan tog vi körkort i Thailand, men eftersom vi nu inte hade möjlighet att åka till Thailand för att förnya dem bestämde vi oss för att börja från början och ta nya körkort här. 

Steg 1. Åka till körskolan för att registrera sig. So far, so good. Efter att de hade kopierat våra pass och fått den information de behövde hälsade kvinnan att vi var välkomna tillbaka nästa dag (= lördag) för att övningsköra och att vi nog kunde göra uppkörning och teoriprov följande torsdag. Ofta går det inte snabbt här, men det här var helt klart ett undantag.

Steg 2. Övningsköra på körskolan. När vi kommer på lördagsmorgonen blir körläraren lite tveksam. Vi vill köra med skolans semiautomatiska motorcykel, för att man måste göra det på uppkörningen, men kör till vardags våra automatväxlade motorcyklar. Det visar sig att vi är de första som kommer till körskolan som inte har kört med semiautomatisk motorcykel innan. Observera att man borde komma till körskolan INNAN man har körkort för att ÖVA. Men inte här. Efter att lärarens rädsla för att vi ska köra in i nån bil på parkeringen lagt sig släpper han i alla fall iväg oss. Många tighta svängar på övningsbanan kan vi konstatera... 



Steg 3. Öva teori hemma. På körskolan blev vi försedda med en teoribok på 64 sidor med ändlöst många flervalsfrågor. Skulle du klara ett laotiskt teoriprov? Här följer ett smakprov (bokstavligt återgivet).

What does the words "all vices" means?
A. Go to temple to make merit
B. Do arms giving
C. Do gambling, drugs adding, waste money
D. Donate money to the community activities

How much daily fat intake does a driver need?
A. 8 mg
B. 8 g
C. 10 mg
D. 10 g

Drugs by its characteristic can be divided into how many groups?
A. 3
B. 4
C. 5
D. 6

Dilemma nummer 1: Förstå frågorna, då engelskan i vissa fall bara är ord i en ordningsföljd utan tydlig mening. Dilemma nummer 2: Ska man svara rätt eller ska man svara som facit vill? Dilemma nummer 3: Vad gör man om rätt svar inte alls finns med? Alla dilemman har dock en enkel lösning: MEMORERA utan att ifrågasätta. Svårare än så är det inte.



Steg 4. Boka tid för uppkörning. Det var ju såklart att hoppas på för mycket att vi skulle kunna göra klart hela processen inom en vecka. Onsdagen före den utlovade torsdagen fick vi beskedet "maybe next week". Vi log medgörligt och efter en snabb blick i kalendern önskade vi att få köra upp på tisdagen eller torsdagen veckan efter. De skulle bekräfta. Följande tisdag kl 16:30 ringer de från körskolan och hälsar att vi är inbokade för uppkörning imorgon, onsdag, och att vi behöver vara på plats kl 7. Det kanske finns en logik i det? Att onsdag blir ett medelvärde av tisdag och torsdag? Bara att styra om våra planer och säga "tack så mycket". 

Steg 5. Uppkörning. Kl 5:10 ringer klockan. Regnet öser ner. Vi kliver upp, gör oss i ordning och åker tvärs över stan (ca 40 min) iklädda regnkläder. Såklart kommer de flesta dit på egen motorcykel INNAN de tagit körkort. "De flesta" hade dock inte anlänt kl 6:52. Inte heller kl 7:20. Det var inte förrän vid 8-snåret som det började röra på sig. Surprise. Men då rasslade det till. Fram med "hinderbanan" som uppkörningen består av (balansbräda, gupp, slalom och S-svängar). Så skulle det börja köras. Två nummer åt gången ropades upp (vi var en grupp på kanske 30 personer som skulle köra upp). På uppkörningen var det dock ingen som använde hjälm, trots att det är lag på det... Vi tittade på varandra och bestämde snabbt att vi nog skulle uppfattas som ufon om vi gick och hämtade våra egna hjälmar, så vi lät bli. Efter uppkörningen rullade det på. Snabbt vidare till teoriprovet (20 flervalsfrågor på dator) och så fort det var avklarat till fotograferingen. Damen som fotograferade var inte direkt någon proffsfotograf kan man säga. Hoppas att inte alltför många ska titta på det där körkortet... Sedan blev vi tillsagda att vänta i rum nr 17. Efter att ha irrat runt en stund och inte hittat nåt rum eller nån lucka med nr 17 frågade vi oss fram och det visade sig att det var på andra sidan området, ungefär där uppkörningen hade varit.  Väl i rum nummer 17 fick vi vänta en halvtimme innan vi fick våra körkort i handen och kunde åka därifrån vid 10-tiden. Trötta av en tidig morgon, regn och nervositet pustade vi ut.

By the way. Livsmedelsverket i Sverige rekommenderar ett dagligt intag av fett på ca 70-90 gram...

Kommentarer

  1. Grattis till era körkort.....så härligt att få läsa om hur allt går till där borta...kaos är väl ett lämpligt ord. Kram! (har skickat mail till er, läs när ni får tid)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är väl inte för inte som Laos rimmar på kaos... ;-) Tack för mejlet! Uppskattat! Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg