Trump, isbjörnar och Schweiz


"Vet du vem som är president i USA?" Min väns frågande ansiktsuttryck är svar nog. När jag trevande säger "Donald Trump" ringer det ingen klocka. Vid ett annat tillfälle ställer jag nyfiket samma fråga till en annan vän. Svaret låter inte vänta på sig. "Barack Obama", utbrister hon glatt. Då jag försiktigt påpekar att han inte längre är USAs president, utan att det nu är Donald Trump som är det är det uppenbart att hon inte har någon aning om vem han är.

När vi var på semester i somras träffade vi en trevlig, australiensisk familj. Båda föräldrarna välutbildade med "bra" jobb. Så får jag frågan, som jag inte vet om jag ska ta på allvar. "Finns det isbjörnar i Sverige?" Ett stående skämt bland svenskar som skrattar gott åt "dumma" utlänningar. Jag tvekar lite innan jag svarar, för att se om han driver med mig. Det gör han inte. "Öhm...nej, det finns inga isbjörnar i Sverige." Kan folk på allvar tro det?

För att inte prata om "Switzerland". Otaliga gånger har vi fått påpeka att Sweden och Switzerland INTE är samma land. Det låter ju inte ens särskilt lika. En gång, när jag skulle anmäla mig till en aktivitet, blev följden av att jag sa att jag kom från Sweden att tjejen glatt skrev Switzerland i pappren. Jag orkade inte korrigera henne.

De här händelserna har påmint mig om att varken Donald Trump eller Sverige är jordens mittpunkt. Allt som sker utgår inte från oss. Tro det eller ej. De människor jag mött är inte exceptionellt dumma på något sätt. De lever bara i en annan del av världen, med andra perspektiv, andra nyheter och andra saker som för dem uppfattas som viktiga. Tänkvärt, ganska befriande, ibland frustrerande och lite skrämmande. Isbjörnar i Switzerland...

Kommentarer

Populära inlägg