TRAFIKREGLER | TRAFFIC RULES



Som ni kanske kan gissa så är trafikreglerna här inte hundraprocentigt överensstämmande med de vi är vana med från Sverige. Trafikregler och trafikvanor är inte heller helt kompatibla med varandra här. Nedan följer några regler och några vanor. Häng med i svängarna, om ni vågar!

Rondell. Här gäller att den som kör in i rondellen har företräde, alltså motsatt mot hur det är i Sverige. Inte helt smidigt och leder ofta till långa köer.

Högersväng vid trafikljus. Det är tillåtet att svänga höger vid ett trafikljus även om det är rött.

Varningsblinkers. Vänstersväng = blinka vänster. Högersväng = blinka höger. Köra rakt fram = blinka med varningsblinkers. Logiskt, eller hur? Det händer dock inte så ofta, men lite då och då ser man bilar eller motorcyklar som gör det.

Köra mot körriktningen. De stora vägarna är avdelade i mitten och man måste göra u-svängar där det tillåts. Då är det såklart mycket enklare att köra mot körriktningen. Det händer hela tiden!

Köra mot rött ljus på kvällen. Efter att det blir mörkt verkar det som att det inte är lika noga att följa trafikreglerna. En klassiker är att köra mot rött ljus om man bedömer att det är möjligt. Inte helt ofarligt, då många dessutom kör mycket fortare på kvällarna.

Hjälmanvändning för motorcykel. Att använda hjälm eller inte – det är frågan. Enligt lagen: ett entydigt ja. I praktiken: ett tydligt ”om du vill”. Det finns alla varianter. Använda hjälm. Använda hjälm men låta blir att knäppa den. Ha hjälm i korgen eller handen, men inte på huvudet. Köra helt utan.

Åka många personer på en motorcykel. Ja, det gör man ofta, trots att det inte är tillåtet. Tror att rekordet vi har sett är sex personer på en motorcykel, det var dock i ett av våra grannländer.

Generellt ska sägas att trafiken här i stan är ganska långsam och det är väldigt lite tutande och liknande. Den största utmaningen är att det är så mycket oförutsett som kan inträffa.

***   ***   ***
As you might guess the traffic rules here are not fully compliant with the ones in Sweden. Traffic rules and traffic habits are also not equivalent here. Here are some rules and habits, in the way we understand them. Join the journey, if you dare to!


Roundabout. Here the rule is that the one coming in to the circle has priority, which is opposite to Sweden. Not quite smooth and often leads to long lines. 

Right turn at a traffic light. It is allowed to turn right at a traffic light even if it's red. 

Hazard flasher (German: Warnblinker). Left turn = blink left. Right turn = blink right. Go straight = hazard flasher. Logic, isn't it? It doesn't occur very often, but on occasions you see cars and motorbikes doing it. 

Driving in opposite driving direction. Bigger roads are separated in the middle and you have to make a U-turn where it's allowed. Of course it's much easier to drive in opposite driving direction. It happens ALL the time! 

To run a red light in the evening. After dark it seems like it's not as important to follow the traffic rules. A classic is to run a red light, if you think it will be possible. Quite dangerous at times, especially since many drive much faster at night... 

Using a helmet when riding a motorbike. To use a helmet or not - that's the question. According to the law: yes, at all times. In reality: a clear "if you feel like". Use a helmet. Use a helmet without fastening. Have the helmet in the basket or in the hand, but not on the head. Drive completely without. 

Riding many people on one motorbike. Yes, it happens often, even if not allowed. The record we've seen is six people on one motorbike. Not here though, but in one of the neighboring countries. 

In general the traffic here in town is quite slow and it doesn't come with a lot of honking or things like that. The greatest challenge is that there are so many unpredictable things going on. 

Kommentarer

Populära inlägg